Leporolva: Gondolatébresztő kérdések világtervezéshez | Sorköz - Olvasásra kijelölt hely: Leporolva: Gondolatébresztő kérdések világtervezéshez

2015. január 10., szombat

Leporolva: Gondolatébresztő kérdések világtervezéshez

világtervezés
Forrás: ?
A tegnapi és tegnapelőtti világtervezős bejegyzések folytatásaként az alábbiakban olyan kérdéseket olvashatsz, amelyek kiindulópontot adhatnak a saját történeted világának megtervezéséhez. Minden világ egyedi, így ez a lista csak általánosságokból állhat, de lehet, hogy találsz a kérdések közt olyasmit, ami eddig elkerülte a figyelmed vagy új ötleted támad tőle.

Honnan származik minden?

Ha a mágiamentes Földünkről írsz, ezen valószínűleg kevesebbet kell gondolkoznod (hiszen mindennek utána tudsz nézni). Ha viszont úgy döntesz, hogy vámpírt, vérfarkast és ki tudja milyen természetfeletti dolgot helyezel a békés külvárosba vagy a földalatti csatornarendszerbe, nem árt tisztában lenned vele, hogyan is került oda.

Mikor jött létre a faj/a mágia/alkímia stb.? Mindig is létezett, az emberrel egyidős vagy csak később alakult ki? Milyen evolúciós folyamat vezetett a létrejöttéhez és miért volt szükség rá? Milyen eszköze volt a túlélésre? Hogyan maradt titokban? Ha nem maradt titokban, hogyan reagált rá a környezet?

Jó példát látni erre a Twilightban: az indiánokból akkor tört elő a farkas, mikor a túlélésük veszélyben forgott, és mikor a fenyegetés elmúlt, a képességük nemzedékeken át szunnyadt. Gondoljunk bármit Stephanie Meyer művéről, ezt mindenesetre jól csinálta: ha nem találta volna ki, miért és hogyan működik, kevésbé lenne hiteles, hogy fiatal srácok egyszer csak óriás vámpírölő farkasokká változnak.

Hasonló a helyzet, ha kitalált világról van szó: kérdezned kell. Evolúció során alakult ki minden vagy az istenek hozták létre? Ha az utóbbi, hol vannak most ezek az istenek? Ma is beleszólnak a világ működésébe? Az emberek tudnak a létezésükről?

Éghajlat:

Jelentéktelennek tűnhet, pedig sok mindent befolyásol. A legészakibb területeken például a nyári hónapok alatt éjszaka is süt a nap, a téli időszakban viszont már délután lenyugszik. Ha ezt tudod, az  ide helyezett írásodnak hiteles színezetet adhatsz vele, ha viszont július közepén este kilenckor napnyugtáról és sötétről beszélsz, elveszítheted a tapasztaltabb olvasóid bizalmát.

Vannak évszakok? Ha igen, mennyi és mi jellemző rájuk? Sokat esik az eső/hó? Mely időszakban? Mennyire van hideg/meleg? Az időjárást is számításba kell vennünk, mint világot formáló réteg: meghatározza az öltözködést, az emberek viselkedését és életkörülményeit, a mezőgazdaságot, az építészetet, a szokásokat, az ott élő növényeket, állatokat stb.

Egy állandó hóval borított területen meleg bundákba öltözködnek (honnan szerzik az alapanyagot? ki készíti el? mindenki megengedheti magának a jó minőségű szőrméket?), majdnem az egész testük takarásban van, így előfordulhat, hogy tabunak számít mások előtt csupasz bőrt mutatni. Ugyanakkor egy olyan helyen, ahol állandó a hőség és szárazság, lehet, hogy teljesen elfogadott dolog meztelenül végigsétálni az utcán, és kiközösítik azt, aki takargatni akarja a testét.

Arról nem is beszélve, hogy mivel szabotálhatnánk egyszerűbben hőseink terveit, mint egy jól irányzott természeti katasztrófával? Egy tűzvész az erdőben, ahonnan az élelmet nyerik, vagy egy homokvihar, ami miatt nem tudnak időben elindulni, nagyszerű alkalom rá, hogy erőltetettség nélkül bonyolítsunk a szálakon és megmutassuk, hogy a szereplőinket milyen fából faragták.

Intelligens élőlények:

Kik lakják az általad teremtett világot és hogyan alakultak ki? Evolúció során, mutációval, vagy egészen máshogy? Léteznek emberek? Mi jellemző az egyes fajokra, és hogyan viszonyulnak egymáshoz? Békében élnek vagy állandó háborúskodásban? Elismerik egyáltalán a másikat mint intelligens faj? Szaporodhatnak egymás között? Hogy kezelik a félvéreket? Harmóniában vannak a természettel, vagy egy iparosodott, mechanikus világban élnek? Ha az utóbbi, milyen következményekkel jár a környezet pusztulása?

Állatok, növények és a mezőgazdaság:


Milyen élőlények jellemzők az adott területre? Egy-egy állat- vagy növényfaj akkor is kiszínezheti a történetedet, ha a mi világunkról írsz. Bizonyos helyeken állandó problémát jelentenek a kártevő állatok, van, ahol mindennapos kígyókat találni a házban, de olyan is előfordult már, hogy valakinek egy aligátor úszkált a medencéjében. Ha egy lezuhant repülő túlélőiről írsz, nem árt tisztában lenned vele, hogy milyen ehető növényeket találhatnak a szigetükön, és melyek a mérgezőek - ezt a szereplőidnek persze nem kell feltétlenül tudniuk, érdekes végignézni, hogyan jönnek rá minderre saját maguktól.

Ha nem modern helyszínen játszódik a történeted, ez még fontosabb. Az ott élőknek valószínűleg maguknak kell előállítaniuk az élelmet és az eszközöket, így jó, ha tudod, hogy milyen növények és állatok jellemzőek az éghajlatra, amely mellett döntöttél. Természetesen saját fajokat is létrehozhatsz,  de mindenképpen maradj következes. Teljesen más élővilága van Magyarországnak, mint az afrikai szavannának, és ez egy kitalált világban sem lesz másként.

Milyen időszakban mit termesztenek? Milyen fából készítenek tárgyakat? Tartanak hobbiállatokat? Vannak bizonyos fajoknak kulturális vonatkozásai, mint Indiában a tehénnek? Ha igen, hogyan alakult ki mindez? Milyen céllal tenyésztik az egyes állatokat? Mindenki magának termeli az ételt, vagy egy bizonyos réteg látja el a többieket? Van elég termőföld, képesek megtermelni a szükséges mennyiséget, vagy behozatalra szorulnak, esetleg éheznek?

Az, hogy ki mit eszik, segíthet a társadalmi osztályok elkülönítésében is. Régen kizárólag a gazdagok engedhették meg maguknak, hogy fehér kenyeret egyenek, a szegényeknek barna kenyérrel kellett megelégedniük, amit kevésbé jó minőségűnek tartottak (ma persze már tudjuk, hogy ezek fogyasztása segít megelőzni bizonyos hiánybetegségeket, amelyek a gazdagok körében igen gyakoriak voltak :)).

Iparágak, nyersanyagok, gazdaság:

Manapság az átlagember bemegy a boltba, telepakolja a kosarát, fizet, majd hazakocsikázik a megvásárolt termékekkel. Bizonyos történetekben ez elég, és egy fantáziavilágban is nagyon könnyű azt mondani, hogy a szegény ember kiment a szekerével a piacra...

De honnan szerzi a pénzt, hogy meglegyen a napi betevője? Mindenütt ugyanolyan pénzt használnak? Ha nem, hol fogadják el őket? Vannak váltópénzek? Létezik egyáltalán pénz ebben a társadalomban, vagy cserekereskedelmet folytatnak? Ha az utóbbi, mennyit ér egy tyúk, egy tojás, egy zsák búza? Mindenkinek joga van eladni az áruját? Vannak állandó üzletek, vagy időközönként vásárt, piacot rendeznek? Kereskednek más népekkel? Ha igen, milyen termékeket, nyersanyagokat visznek ki, és melyekből szorulnak behozatalra? Milyen módon és útvonalakon zajlik a kereskedelem? Vannak veszélyei? Milyen iparágak jellemzők a területre? Milyen foglalkozásokat becsülnek meg és melyeket nézik le?

A szegényeknek valamiből meg kell élniük, a gazdagok pedig valahonnan szerezték a pénzüket. A már korábban is említett fagyos területen bizonyára nagy becsben tartják a vadászokat és mesterembereket, mert ők látják el a közösséget a túléléshez szükséges élelemmel és eszközökkel, de nem becsülik sokra azokat, akik nem végeznek kétkezi munkát.

Vallás:

Hosszú oldalakat lehetne teleírni azzal, hogyan formálta és formálja ma is a vallás az emberi gondolkodást. Nem kizárólag isten(ek)ről van szó: ez határozza meg, hogy milyennek látjuk a világot, amelyben élünk, mit gondolunk az univerzum működéséről és hogyan szervezzük e nézetek köré az életünket, milyen erkölcsi normákat követünk, mit ítélünk jónak és rossznak. Bárhová helyezzük is a történetünket, ezt a kérdéskört lehetetlen megkerülni, mert a szereplőknek előbb-utóbb szembe kell nézniük Az Élet Nagy Kérdéseivel.

Legelőször ismerned kell a különböző kultúrák vallásait. Ha valós helyszínről írsz, elég az arra jellemzőt, de ha egy teljesen új vallást akarsz létrehozni, lehetőleg minél többet. Ezen az oldalon rövid leírásokat találsz a különböző hitrendszerekről, érdemes legalább ennyit elolvasni. (Részletesebben, ráadásul magyarul például itt, a bal oldalon a Vallások címke alatt találhatsz olvasnivalót, de alapvetően az egész oldal nagy segítség lehet különböző kultúrák megismeréséhez.)

Oktatás:

Nem mindig volt kötelező állami oktatás. Hosszú időn át ritkaságszámba ment, hogy valaki írni és/vagy olvasni tudott. A tanult emberekhez is másként viszonyultak: volt, ahol nagyon megbecsülték őket, máshol feleslegesnek tartották vagy féltek tőlük. Ráadásul kezdetben csak a férfiak járhattak iskolába, a nőknek kizárólag a háztartásra volt gondjuk. Általában az édesanyjuk tanította őket, vagy ha előkelőbbek voltak, tanárt fogadtak melléjük, aki a kultúráról és a művészetekről oktatta őket.

Ma sem kezelik mindenhol ugyanúgy az oktatási kérdést. Különféle iskolarendszerek léteznek, különféle nézeteket és készségeket erősítenek a diákokban. Ha különböző kultúrából származó szereplőket hozunk össze, ez könnyedén félreértés vagy konfliktus forrása lehet.

Kitalált világokban is fel kell tennünk a kérdést, hogy hogyan viszonyulnak az oktatáshoz. Kinek van joga tanulni? Egyénileg kell tanárt fogadni vagy léteznek iskolák? Ha az utóbbi, ki hozta létre és hogyan tartják fenn? Kötelező az oktatás? Mennyire becsülik meg a tanult embereket, miben más az ő életük a többiekétől? Milyen tárgyakat oktatnak az iskolában? A lakosság milyen aránya tud írni/olvasni? Létezik felsőoktatás? Külföldi csereprogramok? A mesterek fogadnak fel tanítványokat?

Szórakozás:

Elengedhetetlen része bármelyik kultúrának, és mindegyik más-mást ért a szórakozás fogalma alatt. Ami az egyiknek a legnagyobb élvezetet jelenti, az a másiknak unalmas időpocsékolás. Gondold végig, hogy a világod lakóinak mi jelent kikapcsolódást. Hogyan változik ez a társadalmi osztályokban? Mindenki megteheti ugyanazt, vagy nemhez/ranghoz/korhoz stb. van kötve? Léteznek nagyobb, időközönként megrendezett események, mint az Olimpia vagy a focivébé? Vannak hivatásos sportolók vagy bárki indulhat ezeken a játékokon? Vannak illetlennek vagy tiltottnak minősített szórakozási formák? Ki vesz részt ezekben és miért?

Építészet, művészetek, öltözködés:

A különböző helyekre és korokra különböző stílus jellemző, amely szorosan összefügg az adott kultúrában a világról vallott nézetekkel. Milyen díszítőelemeket használnak egy nemesi kúriában, és milyet egy szegény család viskójában? Vannak visszatérő motívumok? Fontos ezeknek a jelentése? Vannak olyan dolgok, amiket a vallás tilt vagy elítél? Miért követné valaki mégis ezt az utat? Miből és milyen típusú házakat építenek? Mi számít divatosnak és mi elavultnak? Milyen színvilágot kedvelnek? Őrzik a régi hagyományokat vagy elfelejtették őket?

Legyen szó festészetről, szobrászatról, zenéről, táncról, építészetről, öltözködésről vagy bármi másról, a közízlés napról napra észrevétlenül változik és átalakul. Mindig lesznek újítók, tradíciókat követők és olyanok is, akik valahol a kettő közt menetelnek.

Mágia és technológia:

Steven Savage-től kölcsönzöm a a következő definíciót: mind a mágia, mind a technológia arra irányul, hogy hassunk a környezetünkre, eredményeket érjünk el benne és megváltoztassuk azt. Tehát a céljuk egy és ugyanaz, csak más eszközöket használnak. Az ipari forradalom korában számtalan új módszer és találmány jelent meg azzal a céllal, hogy megkönnyítsék a hétköznapi életet. A mágia bizonyos formái ugyanerre valók.

Azt a kérdést kell először feltennünk magunknak, hogy a feltalálók vagy különféle praktikák űzői milyen problémát reméltek megoldani a technológia vagy a mágia útján. Az eredmény természetesen nem mindig az, amire számítottak: van, hogy több mindenre lehet használni, mint eredetileg gondolták, vagy épp teljesen másra. Az is lehet, hogy egy idő után használhatatlannak bizonyul és elfelejtődik, vagy visszaélnek vele és olyan célra használják, melyet ismervén a kitalálója sosem alkotta volna meg.

Fontos azt is tudni, ki és hogyan hozta létre, mennyire elterjedt a használata, kinek van joga hozzá, és hogyan sikerül fenntartani. Ha egy találmány ritka nyersanyagból készül, vagy egy mágiaforma hatalmas szaktudást igényel, akkor azt vagy óriási becsben tartják és egy bizonyos réteg őrzi, vagy idővel gazdaságtalannak ítélik és keresnek helyette mást. A használatának mindenképpen ára van: akár pénzbeli, akár a temérdek tanulás, akár áldozat a szellemeknek. Ha a tudáshoz bárki erőfeszítés nélkül hozzáférhet, az előbb-utóbb eltorzul, a történetünk pedig hitelét veszti.


Az író tudja mindezt, az olvasó viszont csak azt érzékeli, hogy a történetben minden sarkon új és varázslatos részletek várják. Ha jól csináljuk, észre sem veszi a temérdek munkát, amit egy működő rendszer felállítására szenteltünk, mert annyira természetesnek hat, mintha ő is bármikor belesétálhatna.

Természetesen nem kell és nem is lehet mindent előre tudni. Írás közben olyan kérdésekbe botlunk majd, melyekre egyáltalán nem számítottunk. Ilyenkor érdemes megállni és elgondolkodni a válaszon. Egyetlen állítás újabb és újabb kérdéseket szül, és minél szilárdabb alapra építkezünk, annál biztosabban fogja állni a történet a legkülönfélébb elvárások ostromát.

2 megjegyzés:

  1. Szia!

    El kell mondanom, nagyon élveztem ezeket az utóbbi bejegyzéseidet a világtervezésről, mert valamennyire még kapóra is jön nekem, mivel az ötletlistámra felkerült két fantasy is – egészen pontosan vámpíros sztori, amitől én magam is fanyalogtam kicsit, mert megcsömörlöttem a témától, amennyi minden a polcra került az utóbbi években...
    Mindig is szerettem volna egy jó kis vérszívós sztorit alkotni, de mivel elég különcnek tartom magam ahhoz, hogy csak úgy röstelljek beállni a sorba, jegeltem magamnak az ilyesmit, mert szerettem volna valami egyedivel előrukkolni, mintsem beállni a vámpíros írók sorába. A nagy, formabontó ötlet aztán meg is csapott tavaly nyáron, aztán írtam is pár jegyzetet, hogy az alapfelállás fel legyen vázolva, meg pár jelenet, mert szörnyű memóriám van, de vegyes gondolatokat ébresztett bennem, mert eléggé kritizáltam saját magam. Valóban megállná-e a helyét a történetem, lehet-e tényleg egyedi, vagy csupán egy újabb szalagtermék klisékkel és évezredekkel korábban lelőtt poénokkal?
    Úgy éreztem, hogy vagy valami különlegeset, egy egészen más megközelítést alkotok, vagy valami röhejesen erőltetettet, hacsak nem lesz megint olyan szerencsém, hogy valaki azt mondja majd az ötletemre, hogy na igen, ez és az az elem ebben és abban a regényben szerepel. Én hiszek abban, hogy két ember egymástól függetlenül is előállhat ugyanazzal vagy nagyon is hasonló ötletekkel, úgyhogy ebben a tekintetben kicsit paranoiás vagyok, és mindig félek, hogy ilyesmi történik velem, mert nem is lenne valami muris, ha plágiummal vádolnának, illetve hogy csak más(oka)t majmolok.

    Úgyhogy a jó kis ötletem félretettem egy időre, és bár ténylegesen nem írtam hozzá semmit, fejben elég sokszor visszatértem hozzá, hogy azon a rengeteg miérten és hogyanon gondolkodjak, amiről te is írtál a világtervezés kapcsán. Őszintén bevallom, mindig el szoktam akadni, amikor olyasmiken kell elgondolkodnom, hogy mi is annak a kitalált világnak a története, hogyan jött létre, etc., amikre te magad is kitértél, aztán ahogy jöttek a különféle ötletek, mindig kritizáltam magamat is, hogy mennyire tűnne egy ilyen és olyan felállás hitelesnek, avagy elcsépeltnek, és hogy megfogná-e az embereket, vagy csak fejcsóválva egy gunyoros mosolyt villantanának a könyvemre, ahogy elhaladnak mellette, vagy elolvassák a fülszöveget.

    Időközben egy másik sztori is jött, ami szintén vámpíros témájú, így a kettő még inkább tekinthető kihívásnak, hogy rendesen megálmodjam, mert ég és föld a két alapgondolat, aztán lehet, az egyiket inkább egy novellának hagyom meg a végén, és a másikra fogok komolyabban építkezni... A bejegyzéseid viszont megmozgósították az agytekervényeimet, és most igazán elkezdett a fejemben élni mindkét történet, aminek nagyon örülök, mert nem is szeretném tovább húzni, idén mindenképpen el akarok kezdeni komolyabban dolgozni valamelyik félretett ötletmorzsámon, mert bár eleinte ellene voltam, eldöntöttem, hogy az Aranymosásra össze akarok dobni valamit 2015 folyamán, ha a tavalyi NaNoWriMo nem sikerült, úgyhogy most buzog bennem a tettvágy, és semmiképp sem akarom veszni hagyni. :) Arra spekulálok, hogyha végül nem is pályázok, legalább legyen valami tényleges munkám, ne csak pár fanfic és a nagy tervek.

    Még egyszer örülök a bejegyzéseidnek, mert jó volt olvasni őket, és újra elő is fogom venni az írásod, ha majd megakadok valamiben a saját világtervezésem során, mert ha a történetbe nem is kerülne bele egy-egy apróság, már csak a saját kedvemre is lázba hozott leülni és belemerülni a sztorim világába, amíg választ próbálok adni a feltett kérdéseidre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Már megint későn válaszolok, ne haragudj! Azért van ez, mert szeretnék neked érdemben reagálni, ha már mindig megtisztelsz azzal, hogy kifejted a véleményedet. Ezúton is köszönöm! :)

      Örülök, hogy jókor jöttek a bejegyzések. Amíg a tervezgetős fázisban vagy (meg úgy egyébként mindig), szerintem próbáld megállni, hogy másokhoz hasonlítsd magad, mert az csak elveszi az ember kedvét. Ha úgy érzed, hogy klisés, akkor egyrészt azt tudom javasolni, amit korábban is, hogy kérd ki mások véleményét, másrészt pedig, hogy próbáld megállapítani, pontosan mi az, amit elcsépeltnek érzel, aztán ha ez megvan, áss mélyebbre. Úgy értem, gondold végig, hogy miért is klisé az az adott dolog, találsz-e benne olyasmit, amit ha megváltoztatsz vagy épp a feje tetejére állítasz, máris nem ugyanaz a sablon, és hogy egyáltalán miért érzed, hogy ez a jól ismert formula szükséges a történetedhez, a szereplők vagy a világ milyen tulajdonságában gyökerezik ez. Ha őszintén, a saját stílusodban írsz és nem tudatosan valaki más művéből indulsz ki, szerintem nincs miért félned. ;)

      "Original minds are not distinguished by being the first to see a new thing, but instead by seeing the old, familiar thing that is over-looked as something new." - Friedrich Nietzsche

      Egyébként nem is muszáj ám a világtervezéssel kezdeni. Írásban semmit sem muszáj. :)) Ha azt tudod először, hogy kik a szereplőid vagy mi a cselekmény, akkor foglalkozz azzal, kezdd el kiírni magadból mindenféle prózai körítés nélkül, a világgal kapcsolatos kérdések meg majd jönnek maguktól.

      Hajrá, nagyon szurkolok, hogy ne add fel!

      Köszönöm szépen, hogy írtál!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


blogger template by lovebird